اصولا هر صنعتی که ورود به آن برای تازه واردان، ساده و هموار باشد به تدریج با چالش کاهش حاشیه ی سود مواجه خواهد شد. چرا که با افزایش رقبا و جدی تر شدن رقابت میان فعالان،شرکت ها مجبورند از بخشی از حاشیه ی سود خود برای جذب مشتریان بیشتر صرف نظر کنند. مثلا با دادن تخفیف های زیاد یا اجرای کمپین های تبلیغاتی گسترده و یا حتی افزودن ویژگی های بیشتر به محصولات بدون آنکه تفاوتی در قیمت آن ایجاد کنند، در واقع حاشیه ی سود خود را کمتر میکنند.
اما چه چیزهایی ممکن است تازه واردان را برای ورود به صنعت با چالش هایی مواجه کند؟پورتر در پاسخ به این سوال، اصطلاح دیوارهای ورود(Barriers to Entry) را مطرح میکند.
این دیوار ها در واقع معیاری هستند که نشان میدهد ورود به صنعت برای تازه واردان تا چه حد دشوار است.هر چه صنعتی دیوارهای بلندتری(موانع دشوارتری)داشته باشد؛تسلط فعالان فعلی آن بر بازارشان بیشتر و در نتیجه حاشیه ی سود آنها نیز بالاتر خواهد بود.در حالیکه کوتاه بودن دیوارهای هر صنعت باعث میشود افراد و مجموعه های بسیاری با مشاهده ی سود موجود در آن،به آن صنعت ورود کرده و در نهایت با تعدیل حاشیه ی سود در آن حوزه،جذابیت ویژه ی آن از بین برود.