Yadar

قدرت چانه زنی تامین کنندگان

۴/۷

تمام صنایع و سازمان هایی که مواد اولیه و امکانات مورد نیاز برای تولید و عرضه ی محصول را در اختیار یک کسب و کار قرار می دهند،تامین کنندگان آن هستند. 

اگر قدرت چانه زنی تامین کنندگان بالا باشد می توانند کسب و کارها را به منظور افزایش سود خود تحت فشار گذاشته و مواد یا تجهیزات اولیه را با قیمت بیشتری به آن بفروشند و در نتیجه باعث کاهش حاشیه ی سود آن کسب و کار شوند.

اما چه عواملی بر قدرت چانه زنی تاثیرگذارند؟پورتر به برخی از آنها اشاره میکند.

تعداد کم تامین کنندگان

در بعضی صنایع تعداد تامین کنندگان زیادی در دسترس هستند و میتوان به راحتی از میانشان انتخاب نمود اما صنایع دیگری نیز وجود دارند که در آن ها محدود به چند تامین کننده ی خاص هستیم و کسب و کار آزادی چندانی ندارد. در این حالت تامین کننده میتواند به کسب و کار فشار بیاورد و امکانات و محصول خود را با قیمتی بالاتر در اختیار آن قرار دهد.مثلا اگر انحصار واردات نوع خاصی از مواد اولیه متعلق به شرکت خاصی باشد،قدرت چانه زنی او به شدت زیاد خواهد بود.

هزینه ی جابجایی بالا

ممکن است تغییر دادن تامین کننده برای یک کسب و کار به سادگی امکان پذیر باشد. در این صورت تامین کننده نمیتواند به او فشار چندانی وارد کند. اما اگر لازم باشد که کسب و کار برای تغییر تامین کننده ی خود متحمل هزینه ی زیادی شود،قدرت تامین کننده در مقایسه با او بیشتر خواهد بود. مثلا اگر شما میوه فروشی داشته باشید میتوانید به راحتی میوه ی خود را از باغدار جدیدی تهیه کنید در نتیجه تامین کننده ی شما قدرت چندانی نخواهد داشت.

خطر ادغام عمودی رو به جلو

در صنایعی که خطر رغبت‌ پیدا کردن تأمین‌کننده‌ برای ورود به حوزه‌ی فعالیت کسب و کار وجود دارد، صاحبان کسب و کار باید محتاطانه تر عمل کنند و حاشیه ی سود خود را پایین تر بیاورند. مثلا ممکن است باغدار خودش تصمیم بگیرد میوه فروشی افتتاح کرده و محصول خود را در اختیار مشتری قرار دهد.

۴/۷

قدرت چانه زنی تامین کنندگان

تمام صنایع و سازمان هایی که مواد اولیه و امکانات مورد نیاز برای تولید و عرضه ی محصول را در اختیار یک کسب و کار قرار می دهند،تامین کنندگان آن هستند. 

اگر قدرت چانه زنی تامین کنندگان بالا باشد می توانند کسب و کارها را به منظور افزایش سود خود تحت فشار گذاشته و مواد یا تجهیزات اولیه را با قیمت بیشتری به آن بفروشند و در نتیجه باعث کاهش حاشیه ی سود آن کسب و کار شوند.

اما چه عواملی بر قدرت چانه زنی تاثیرگذارند؟ پورتر به برخی از آنها اشاره میکند.

تعداد کم تامین کنندگان

در بعضی صنایع تعداد تامین کنندگان زیادی در دسترس هستند و میتوان به راحتی از میانشان انتخاب نمود اما صنایع دیگری نیز وجود دارند که در آن ها محدود به چند تامین کننده ی خاص هستیم و کسب و کار آزادی چندانی ندارد. در این حالت تامین کننده میتواند به کسب و کار فشار بیاورد و امکانات و محصول خود را با قیمتی بالاتر در اختیار آن قرار دهد.مثلا اگر انحصار واردات نوع خاصی از مواد اولیه متعلق به شرکت خاصی باشد،قدرت چانه زنی او به شدت زیاد خواهد بود.

هزینه ی جابجایی بالا

ممکن است تغییر دادن تامین کننده برای یک کسب و کار به سادگی امکان پذیر باشد. در این صورت تامین کننده نمیتواند به او فشار چندانی وارد کند. اما اگر لازم باشد که کسب و کار برای تغییر تامین کننده ی خود متحمل هزینه ی زیادی شود،قدرت تامین کننده در مقایسه با او بیشتر خواهد بود. مثلا اگر شما میوه فروشی داشته باشید میتوانید به راحتی میوه ی خود را از باغدار جدیدی تهیه کنید در نتیجه تامین کننده ی شما قدرت چندانی نخواهد داشت.

خطر ادغام عمودی رو به جلو

در صنایعی که خطر رغبت‌ پیدا کردن تأمین‌کننده‌ برای ورود به حوزه‌ی فعالیت کسب و کار وجود دارد، صاحبان کسب و کار باید محتاطانه تر عمل کنند و حاشیه ی سود خود را پایین تر بیاورند. مثلا ممکن است باغدار خودش تصمیم بگیرد میوه فروشی افتتاح کرده و محصول خود را در اختیار مشتری قرار دهد.

اسکرول به بالا