Yadar

تهدید کالاها و خدمات جایگزین

۷/۷

برای توضیح این موضوع باید ابتدا مشخص کنیم که تفاوت بین رقیب و جایگزین چیست. فرض کنید شما یک شرکت تولید کننده ی آب معدنی هستید. دیگر شرکت های تولید کننده ی آب معدنی، رقیبان شما محسوب میشوند در حالیکه شرکت های تولید آبمیوه یا قهوه، همگی جایگزین هایی برای شما محسوب میشوند. در واقع جایگزین به شرکتی گفته میشود که نیاز مشتریان را به شیوه ای متفاوت از شیوه ی شما برآورده خواهد کرد.

شرکت جایگزین منفعت یکسانی برای مشتری دارد مثلا دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی، جایگزین شرکت های خودروسازی می باشد و منفعت آن ها همگی ایجاد سهولت در جابجایی افراد است.

توجه داشته باشید که شرکت جایگزین قرار نیست واقعا با گرفتن سهم بازار شما منجر به ورشکستگی تان شوند اما لازم است از آن ها غافل نشوید و محتاطانه تر عمل کرده و حاشیه سود خود را کمتر کنید.

برای ارزیابی میزان این تهدید در صنعت لازم است برخی عوامل را در نظر بگیرید. مثلا اینکه:

  • چقدر امکان دارد محصولاتی به عنوان جایگزین محصولات فعلی ایجاد شود؟
  • هزینه ی تغییر برای مشتری چقدر است؟
  • آیا محصولات جایگزین قیمت پایین تر و کیفیت بهتر دارند؟
  • این محصولات چقدر قابلیت نفوذ در بازار دارند؟

۷/۷

تهدید کالاها و خدمات جایگزین

برای توضیح این موضوع باید ابتدا مشخص کنیم که تفاوت بین رقیب و جایگزین چیست. فرض کنید شما یک شرکت تولید کننده ی آب معدنی هستید. دیگر شرکت های تولید کننده ی آب معدنی، رقیبان شما محسوب میشوند در حالیکه شرکت های تولید آبمیوه یا قهوه، همگی جایگزین هایی برای شما محسوب میشوند. در واقع جایگزین به شرکتی گفته میشود که نیاز مشتریان را به شیوه ای متفاوت از شیوه ی شما برآورده خواهد کرد.

شرکت جایگزین منفعت یکسانی برای مشتری دارد مثلا دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی، جایگزین شرکت های خودروسازی می باشد و منفعت آن ها همگی ایجاد سهولت در جابجایی افراد است.

توجه داشته باشید که شرکت جایگزین قرار نیست واقعا با گرفتن سهم بازار شما منجر به ورشکستگی تان شوند اما لازم است از آن ها غافل نشوید و محتاطانه تر عمل کرده و حاشیه سود خود را کمتر کنید.

چقدر امکان دارد محصولاتی به عنوان جایگزین محصولات فعلی ایجاد شود؟

هزینه ی تغییر برای مشتری چقدر است؟

آیا محصولات جایگزین قیمت پایین تر و کیفیت بهتر دارند؟

این محصولات چقدر قابلیت نفوذ در بازار دارند؟

اسکرول به بالا