Yadar

قدرت چانه زنی مشتریان

۶/۷

اگر قدرت چانه زنی مشتریان زیاد باشد،می توانند کسب و کار را برای دریافت محصولی بهتر و ارزان تر تحت فشار قرار بدهند.

در مواجهه با چنین موضوعی کسب و کارها می توانند دو اقدام انجام دهند. یا محصول با کیفیت بالاتر را با قیمت فعلی به فروش برسانند و یا محصول فعلی را با قیمتی ارزان تر در اختیار مشتری قرار دهند. 

در هر دوی این حالات حاشیه ی سود کسب و کار کاهش یافته و مشتریان سود میبرند.

اما چه چیزی باعث میشود مشتریان در بعضی صنایع از قدرت بالاتری برخوردار باشند؟ پورتر به چند مورد از این عوامل تاثیرگذار اشاره کرده است.

متمرکز بودن خریداران

برخی صنایع مشتریان بسیاری دارند که سهم خرید هر یک از آنها ناچیز است. اما برخی صنایع دیگر نیز هستند که مشتریان کمی دارند و تمام سهم خرید بازار در انحصار چند مشتری محدود است. در چنین صنایعی، کسب و کار وابستگی بسیار زیادی به مشتریان خود دارد و به راحتی نمی تواند از هیچ یک از آنها صرف نظر کند بنابراین مشتریان از قدرت بسیاری برخوردار خواهند بود و میتوانند برای منافع خود چانه بزنند.

هزینه ی پایین ترک رابطه

در برخی صنایع، مشتری در صورتی که بخواهد ارتباط با شما را قطع کرده و به سراغ رقیبتان برود، نیازی نیست هزینه و زمان زیادی صرف کند و برایش دردسری ایجاد نخواهد شد. مثلا اگر شما یک برند لوازم التحریر باشید احتمالا مشتریان شما به راحتی میتوانند از خودکار برند دیگری استفاده کنند. اما برای افراد ساده نیست که تراپیست قدیمی خود را تغییر داده و به سراغ تراپیست جدیدی بروند زیرا این کار هزینه و دردسر زیادی برای آن ها به همراه خواهد داشت. هرچه هزینه ی جابجایی برای مشتری پایین تر باشد از قدرت بیشتری برخوردار است.

خطر ادغام عمودی رو به عقب

وقتی در صنعتی مشتری این امکان را داشته باشد که کسب و کار تامین کننده را به طور کلی در اختیار بگیرد، لازم است کسب و کارها احتیاط بیشتری به خرج دهند و با پایین نگه داشتن حاشیه ی سود خود از خطر وارد شدن مشتری به بازی جلوگیری کنند. مثلا اگر چاپخانه ای بخواهد هزینه ی بسیار زیادی از ناشران بگیرد، ناشران به این فکر خواهند افتاد که با خرید یک چاپخانه به این صنعت وارد شوند.

۶/۷

قدرت چانه زنی مشتریان

اگر قدرت چانه زنی مشتریان زیاد باشد،می توانند کسب و کار را برای دریافت محصولی بهتر و ارزان تر تحت فشار قرار بدهند.

در مواجهه با چنین موضوعی کسب و کارها می توانند دو اقدام انجام دهند. یا محصول با کیفیت بالاتر را با قیمت فعلی به فروش برسانند و یا محصول فعلی را با قیمتی ارزان تر در اختیار مشتری قرار دهند. 

در هر دوی این حالات حاشیه ی سود کسب و کار کاهش یافته و مشتریان سود میبرند.

اما چه چیزی باعث میشود مشتریان در بعضی صنایع از قدرت بالاتری برخوردار باشند؟ پورتر به چند مورد از این عوامل تاثیرگذار اشاره کرده است.

متمرکز بودن خریداران

برخی صنایع مشتریان بسیاری دارند که سهم خرید هر یک از آنها ناچیز است. اما برخی صنایع دیگر نیز هستند که مشتریان کمی دارند و تمام سهم خرید بازار در انحصار چند مشتری محدود است. در چنین صنایعی، کسب و کار وابستگی بسیار زیادی به مشتریان خود دارد و به راحتی نمی تواند از هیچ یک از آنها صرف نظر کند بنابراین مشتریان از قدرت بسیاری برخوردار خواهند بود و میتوانند برای منافع خود چانه بزنند.

هزینه ی پایین ترک رابطه

در برخی صنایع، مشتری در صورتی که بخواهد ارتباط با شما را قطع کرده و به سراغ رقیبتان برود، نیازی نیست هزینه و زمان زیادی صرف کند و برایش دردسری ایجاد نخواهد شد. مثلا اگر شما یک برند لوازم التحریر باشید احتمالا مشتریان شما به راحتی میتوانند از خودکار برند دیگری استفاده کنند. اما برای افراد ساده نیست که تراپیست قدیمی خود را تغییر داده و به سراغ تراپیست جدیدی بروند زیرا این کار هزینه و دردسر زیادی برای آن ها به همراه خواهد داشت. هرچه هزینه ی جابجایی برای مشتری پایین تر باشد از قدرت بیشتری برخوردار است.

خطر ادغام عمودی رو به عقب

وقتی در صنعتی مشتری این امکان را داشته باشد که کسب و کار تامین کننده را به طور کلی در اختیار بگیرد، لازم است کسب و کارها احتیاط بیشتری به خرج دهند و با پایین نگه داشتن حاشیه ی سود خود از خطر وارد شدن مشتری به بازی جلوگیری کنند. مثلا اگر چاپخانه ای بخواهد هزینه ی بسیار زیادی از ناشران بگیرد، ناشران به این فکر خواهند افتاد که با خرید یک چاپخانه به این صنعت وارد شوند.

اسکرول به بالا