برای توضیح این موضوع باید ابتدا مشخص کنیم که تفاوت بین رقیب و جایگزین چیست. فرض کنید شما یک شرکت تولید کننده ی آب معدنی هستید. دیگر شرکت های تولید کننده ی آب معدنی، رقیبان شما محسوب میشوند در حالیکه شرکت های تولید آبمیوه یا قهوه، همگی جایگزین هایی برای شما محسوب میشوند. در واقع جایگزین به شرکتی گفته میشود که نیاز مشتریان را به شیوه ای متفاوت از شیوه ی شما برآورده خواهد کرد.
شرکت جایگزین منفعت یکسانی برای مشتری دارد مثلا دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی، جایگزین شرکت های خودروسازی می باشد و منفعت آن ها همگی ایجاد سهولت در جابجایی افراد است.